CO2-labels op onze Tripmates tours
Reizen is zó krachtig – het verbindt mensen, creëert onvergetelijke herinneringen en vormt hoe we de wereld zien. Tegelijkertijd brengt elke reis ook een koolstofvoetafdruk met zich mee. Bij KILROY geloven we dat we daar 100% transparant over moeten zijn.
De toerismesector wordt niet enkel zwaar getroffen door klimaatverandering, maar draagt er ook zelf aan bij. Om die reden is klimaatactie — denk aan het meten, verminderen en aanpassen aan de impact van broeikasgassen — cruciaal, stelt UN Tourism, om de industrie op de lange termijn weerbaar te houden. Aangezien toerisme momenteel goed is voor ongeveer 8% van de wereldwijde uitstoot (grotendeels veroorzaakt door reizigers uit landen met een hoog inkomen), wordt het begrijpen en beheren van onze milieu-impact urgenter dan ooit, zeker nu steeds meer mensen de kans krijgen om te reizen.
Daarom hebben wij op al onze Tripmates tours nu CO2-labels geïntroduceerd! Zo krijg jij als reiziger een transparante schatting van de uitstoot die elke trip per persoon genereert. Goed om te weten: we zijn hier in januari 2025 mee gestart, met de steun van het ST3ER-programma (Scaling Twin Transitions in Tourism by Harnessing the Experience Economy for Greater Resilience), dat mede gefinancierd werd door de Europese Unie.
Waarom zijn we gestart met onze kleine Tripmates groepsavonturen?
Dit is de reden waarom we hiermee beginnen: we hebben de meeste controle over Tripmates. Wij ontwerpen de reisroutes, kiezen de accommodaties en geven de ervaring van A tot Z vorm. Dat betekent ook dat we de impact volledig kunnen sturen.
Tripmates tours zijn van nature al bewust opgezet - niet enkel in hoe ze aanvoelen, maar ook in hoe ze gebouwd zijn. We geven voorrang aan kleinere groepsgroottes om de druk op bestemmingen te verminderen en intieme, lokale ervaringen te ondersteunen. Waar mogelijk kiezen we voor landtransport (bussen, treinen en gedeelde transfers) in plaats van korte vluchten. Onze trips vertrouwen op lokale gidsen die de verhalen vertellen en de plekken die je bezoekt door en door kennen. Accommodatie- en activiteitspartners worden zorgvuldig geselecteerd, met oog voor lokale eigenaars en verantwoorde uitbaters. Deze beslissingen zitten al in het DNA van Tripmates, maar nu zetten we er cijfers achter.
En hoewel koolstof een belangrijk deel van het verhaal is, is het niet het enige. Toerisme heeft een breed scala aan effecten, zowel positief als negatief. Het meten van koolstof helpt ons één belangrijk puzzelstukje in kaart te brengen, terwijl we ondertussen trips blijven bouwen die doordacht, respectvol en toekomstgericht zijn.
Wat zit er in de schatting?
- Accommodatie (hotels, hostels, homestays, campings)
- Lokaal transport (bussen, treinen, veerboten, 4x4's, binnenlandse vluchten en vluchten tussen landen waar nodig)
- Maaltijden
- Activiteiten (rondleidingen met gids, natuurbezoeken, culturele ervaringen)
- Diensten (gidsen)
- Interne operaties – de impact die ontstaat door onze bedrijfsvoering en het organiseren van jouw reis (denk aan personeel, kantooruitstoot en zakenreizen)
Wat is er niet inbegrepen?
Het grote ding dat ontbreekt, zijn de internationale vluchten van en naar de startlocatie. Omdat onze reizigers van over heel Noord-Europa aansluiten, zijn deze vluchten niet automatisch opgenomen in de Tripmates tours.
Toch weten we dat langeafstandsvluchten een aanzienlijke koolstofvoetafdruk hebben. Daarom geven we naast elke trip een benchmark-schatting voor de heen- en terugvlucht vanaf Brussel naar de startplaats van de reis. We weten dat niet iedereen vanaf Brussel vliegt – onze reizigers komen van overal, sommigen zijn misschien al in de regio of combineren deze tour met een langere reis – maar door het vliegveld van Brussel als consistente referentie te gebruiken, krijg je een duidelijker beeld van je totale reisvoetafdruk.
Het is niet perfect, maar het is een zinvolle manier om jou te helpen nadenken over de volledige impact van je reis.
Nog een snelle notitie over andere factoren
Onze CO2-schatting richt zich op alles wat is inbegrepen in jouw Tripmates pakket — accommodatie, lokaal vervoer, vluchten (indien opgenomen in de reisroute), activiteiten, maaltijden en gidsen. Maar uiteraard kiezen sommige reizigers ervoor om onderweg extra's toe te voegen.
Zaken zoals maaltijden die niet in het reisschema zitten, optionele excursies, souvenirs of verlengde verblijven, dragen allemaal hun eigen voetafdruk mee. Deze zijn niet opgenomen in onze schatting, maar ze zijn zeker de moeite waard om in gedachten te houden als deel van het bredere plaatje.
Hoe worden de cijfers berekend?
We werken samen met Ecollective, een onafhankelijk carbon consultancybureau dat gespecialiseerd is in de reissector. Zij helpen ons om elke reisroute, onderdeel per onderdeel, te ontleden en daaraan de uitstootwaarden toe te kennen. Het doel is om de volledige CO2-voetafdruk van wat in jouw Tripmates avontuur is inbegrepen zo nauwkeurig mogelijk in te schatten.
De berekening dekt alles wat in jouw trip is verwerkt: transport, accommodatie, inbegrepen maaltijden, activiteiten en gidsen. Bovendien omvat het ook de uitstoot van onze eigen interne operaties die de uitvoering van jouw reis ondersteunen (denk aan personeel, kantooruitstoot en zakenreizen). Deze cijfers zijn gebaseerd op een combinatie van actuele data en vertrouwde industriële benchmarks, zoals emissiefactoren van DEFRA (VK), EPA (VS) en IEA (internationaal), alsook leveranciersinformatie indien beschikbaar.
De grafieken hierboven van Nepal en Vietnam & Thailand laten zien hoe dit in de praktijk werkt — ze splitsen de totale geschatte voetafdruk per persoon uit over de hoofdcategorieën van elk avontuur. Deze voorbeelden benadrukken waarom het type reis ertoe doet: een trektocht-gerichte route zoals Nepal resulteert in een relatief lage transportuitstoot, terwijl een langere reis over land zoals Vietnam & Thailand meer gevarieerd transport en accommodatie bevat.
Wanneer exacte details niet beschikbaar zijn, worden nationale of globale gemiddelden toegepast. Ecollective bouwt ook een marge van 15% in om onbekende en niet-geregistreerde elementen op te vangen die tijdens de reis kunnen ontstaan. Zo zorgen we ervoor dat de schatting de realiteit van het reizen zo dicht mogelijk benadert.
De methodologie volgt het GHG Protocol, de meest erkende internationale standaard voor het meten van broeikasgasemissies. Dit omvat uitstoot van:
- Transport ter plaatse (berekend op basis van transporttype, brandstofefficiëntie en totaal afgelegde km)
- Accommodatie (berekend per kamer per nacht, aangepast voor type eigendom en bezetting)
- Inbegrepen maaltijden (gebaseerd op de koolstofintensiteit van verschillende diëten)
- Activiteiten aangeboden via de tour
- Gidsen, inclusief hun reis
Reisspecifieke emissies vallen onder wat bekend staat als Scope 3. Dit zijn emissies die niet rechtstreeks door ons worden gecontroleerd, maar die wel beïnvloed worden via onze operaties. Hoewel Scope 3 vaak wordt weggelaten door andere reisaanbieders, is het het grootste en meest betekenisvolle deel van de voetafdruk van een reiservaring. Wij zijn ervan overtuigd dat dit gemeten moet worden.
Onze cijfers zijn gebouwd op een deugdelijke methodologie, continu bijgewerkte data, en een duidelijke inzet voor transparantie en verbetering.
Wat doen we met deze inzichten?
Transparantie is nog maar het begin. Wij gebruiken deze informatie ook achter de schermen, om onze trip designers te helpen begrijpen waar de uitstoot vandaan komt en wat we eraan kunnen doen.
Door de cijfers te analyseren, kunnen we ons focussen op de belangrijkste domeinen die helpen bij het verminderen van de uitstoot en het verbeteren van het reisontwerp, zoals:
- Activiteiten en transportmiddelen met een hoge impact identificeren die het meest bijdragen aan de voetafdruk van een reis
- De uitstoot van verschillende reisroutes vergelijken om patronen en kansen voor reductie te spotten
- Maaltijden herbekijken, vooral in vleesrijke bestemmingen — meer plantaardige opties zoeken en reizigers aanmoedigen om meer zoals locals te eten
- De frequentie en afstand van transport evalueren, zodat we begrijpen wanneer, waar en hoe vaak verplaatsingen bijdragen aan de totale koolstofvoetafdruk
Wij geloven dat dit soort data de standaard moet worden in de reissector, want hoe meer we weten, hoe meer we kunnen verbeteren. Voor ons is dit de eerste stap.
En hoe zit het met de vluchten?
We weten dat vluchten meestal een van de meest koolstof-intensieve onderdelen van een reis zijn, zeker langeafstandsreizen. Voor veel van onze reizigers is vliegen de enige praktische manier om een bestemming te bereiken. En hoewel vluchten niet zijn opgenomen in ons carbon label (omdat ze apart geboekt worden en sterk variëren), maken ze nog steeds een groot deel uit van jouw totale voetafdruk.
Daarom bieden we een benchmark-schatting voor de heen- en terugvlucht vanaf de luchthaven van de hoofdstad van je thuisland naar de startplaats van de reis. Zo heb je een consistente referentie om mee te nemen in je beslissingsproces.
We willen hierin ook duidelijk zijn: de uitstoot van één enkele langeafstandsvlucht kan de voetafdruk van de reis zelf ver overschrijden. Zo kan een heen- en terugvlucht in economyklasse tussen Noord-Europa en Zuidoost-Azië oplopen tot 2.000 kg CO2e per reiziger, vergeleken met een gemiddelde van 289 kg CO2e voor een volledig Tripmates-avontuur ter plaatse.
We zijn hier niet om te zeggen dat je niet mag vliegen, maar we zijn wel vastbesloten om je de tools te geven om weloverwogen keuzes te maken. Dat omvat:
- Het aanleveren van koolstofschattingen voor vluchten, naast de reisdetails
- Het ontwerpen van reisroutes die de noodzaak voor korte of binnenlandse vluchten verminderen
- Overal waar mogelijk voorrang geven aan transport over land
- Rekening houden met de reisduur, en langere, minder frequente reizen aanmoedigen waar mogelijk
- Kennis delen en trager, meer intentioneel reizen aanmoedigen
Vluchten zijn slechts één stukje van de puzzel, maar het begrijpen van hun impact helpt ons allemaal het grotere geheel duidelijker te zien.
Wat is de volgende stap?
Tripmates is nog maar het begin. Ons doel is om CO2-labels in de toekomst uit te breiden naar meer van de reiservaringen van KILROY. We zijn al gestart met het berekenen van de uitstoot voor andere segmenten, die we in het voorjaar van 2026 hopen te publiceren.