{{ section.name }} Help

Wij vonden {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} en {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} voor '{{ searchTerm }}'

0 Results found

Veelgestelde vragen over reizen met Interrail door Europa

FAQ

Op deze pagina zul je een antwoord vinden op de meeste vragen! Hopelijk vind jij jouw antwoord hier ook tussen, en zo niet? Dan kun je ons altijd een berichtje sturen!

Mail ons

Wat is Interrail?

Interrail is de unieke en volledig flexibele manier van reizen per trein in Europa. Met een Interrail Pas kun je onbeperkt kiezen en reizen tussen 40.000 bestemmingen in 31 Europese landen, het is gewoon aan jou om te beslissen waar je naartoe gaat.

De Interrail Pas is feitelijk een treinkaartje dat meerdere dagen geldig is, met toegang tot 37 spoorlijnen en meerdere veerbootlijnen. Op het overgrote deel van de routes kun jij jouw Interrail Pass als geldig ticket gebruiken, maar op bepaalde routes (en vooral op nachttreinen) is een zitplaatsreservering verplicht. Lees meer over het reserveren van plaatsen.

NB: De Interrail Pas staat ook wel bekend als de Interrail Global Pass

In welke landen is de Interrail Pas geldig?

De Interrail Pas is geldig in alle volgende landen:

België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Britannië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechische Republiek, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Waar kan ik meer informatie vinden over Interrail?

We behandelen de belangrijkste op deze pagina, maar we raden ook de officiële Interrail website en de Rail Planner App aan om te bekijken voor meer informatie. Voel je ook vrij om ons te mailen als je specifieke vragen hebt waarop je een antwoord nodig hebt.

Waar kan ik de reistijden vinden van de verschillende treinen en vervoerders?

Een gedetailleerd overzicht kun je hier vinden - daar staan ook de reistijden en de vereisten voor het reserveren van een zitplaats. Je kunt ook de officiële Interrail Planner-app downloaden met alle informatie die je nodig hebt.

Met welke vervoerders kan ik reizen met een Interrail ticket? 

Hier vind je een overzicht van alle deelnemende vervoerders en veerbootmaatschappijen. 

Welke Interrail Pas moet ik kiezen? 

Op elke productpagina hebben we een kleine beschrijving gemaakt om je te helpen bij het kiezen van de pas die het best bij jouw reis past. Wij bieden 9 verschillende Interrail Passen aan (waarmee je kunt reizen in alle 33 landen). Wij bieden we enkel de Interrail Global Pass aan in de Jeugd en Volwassenen versie. Reis je in een groep met kinderen en/of senioren, neem dan contact met ons op en wij zullen je helpen.

Bekijk deze gids om uit te zoeken welke Interrail Pass jij nodig hebt.

NB: Volwassenen kunnen tot twee kinderen tot 12 jaar gratis meenemen

Wat zijn de leeftijdsgroepen voor de verschillende Interrail passen?

Interrail heeft vier verschillende leeftijdsgroepen voor de passen: 

- Children: 4-11 jaar

- Youth: 12-27 jaar

- Adult: 28-59 jaar

- Senior: 60 jaar of ouder

Wij bieden momenteel alleen de jongeren (youth)- en volwassenenpassen (adult) aan. Reis je echter in een groep met kinderen en/of senioren, neem dan contact met ons op en wij zullen je uiteraard helpen met jouw tickets. 

NB: Klanten met een Adult Pass kunnen tot twee kinderen onder de 12 jaar zonder extra kosten meenemen (ze hebben wel nog een kaartje nodig). Jongeren en senioren kunnen een Adult Pass kopen om gebruik te maken van dit aanbod. Kinderen onder de 4 jaar reizen altijd gratis (reserveren van een zitplaats is wel nog steeds nodig boven de 2 jaar).

Kan iedereen een Interrail pas krijgen?

Ja! Interrail Passen zijn beschikbaar voor alle Europese burgers in elke leeftijdsgroep - en zowel kinderen, jongeren als senioren krijgen grote kortingen op het ticket. Je kunt bij ons online de jongeren- en volwassenentickets online kopen, maar je kunt gerust contact met ons opnemen voor het geval je een pas voor kinderen of senioren nodig hebt.

NB: Wanneer je geen Europese inwoner bent, kun je in plaats daarvan met de EUrail Pass reizen. Als je een Europese burger bent met een geldig paspoort of ID, maar je woont buiten Europa, kun je kiezen tussen een Eurail of een Interrail Pass.

Hoe worden de 'reisdagen' gerekend?

De meest Interrail passen hebben een bepaald aantal reisdagen in een bepaalde periode (bijvoorbeeld, 5 reisdagen in 1 maand). Een 'reisdag' wordt gedefinieerd als de dag waarop je reis aanvangt tot middernacht diezelfde dag. 

Bijvoorbeeld: Als jouw eerste trein om 08:00 vertrekt, dan begint jouw 'reisdag' om 08:00 uur en kun je reizen tot middernacht die dag.  

Nachttreinen: Als jouw reis begint met een directe non-stop nachttrein, hoef je alleen de vertrektijd te registreren (op basis van de voorwaarde dat de trein na middernacht aankomt). Je stapt bijvoorbeeld op een trein in Berlijn om 21:00 uur en hij komt de volgende ochtend om 09:00 uur aan, dan telt hij slechts als één reisdag, aangezien de trein een directe trein zonder tussenstops is.

Wat gebeurt er als ik mijn ticket kwijt raak of als hij wordt gestolen? 

Omdat de Interrail Pas een uniek fysiek ticket is, kunnen we geen ander ticket voor je produceren of printen - je zult dus een nieuw ticket moeten kopen. Als jouw ticket wordt gestolen, dien je contact op te nemen met de lokale autoriteiten en hun instructies op te volgen. 

Welke pas moet ik nemen - continuous or flexi?

Er zijn twee types Interrail passen te verkrijgen en het komt er uiteindelijk enkel op neer wat voor soort reiziger jij bent. 

Een continuous ticket kun je het beste kiezen, wanneer je bijna elke dag wilt reizen. Dan heb je een Interrail Pas met een continue geldigheid, zodat je alle aaneengesloten dagen kunt reizen. 

Wanneer je graag elke bestemming een beetje wilt ontdekken voor een paar dagen, dan is het slim om een pas te overwegen met flexibele geldigheid. Bijvoorbeeld: Interrail Global Pass - 10 reisdagen in 1 maand. Deze dagen hoeven dan zeker niet opeenvolgend te zijn maar kunnen verdeeld worden over heel die maand. 

Waarom heb je een startdatum nodig op de pas? 

De startdatum is de eerste reisdag van jouw Interrail-reis, die op jouw ticket wordt afgedrukt. Voorbeeld: Als je een "5 reisdagen in 1 maand" abonnement hebt met startdatum 1 augustus, dan vervalt het ticket op 30 augustus.

Wat is het verschil tussen 1e en 2e klas? 

De keuze tussen eerste en tweede klas hangt niet alleen af van jouw budget, maar ook van de reiservaring die je zoekt. In het algemeen is het verschil tussen 1e en 2e klas treinreizen het niveau van het comfort en de geboden faciliteiten.

Eerste klas:

  • Individueel aanpasbare stoelen
  • Meer ruimte tussen de stoelen aan de zijkant
  • Meer beenruimte
  • Extra brede tafels
  • Elke stoel heeft een eigen stopcontact
  • Cabin service: Menu's worden geserveerd aan de zitplaatsen
  • WiFi

Tweede klas:

  • Moderne zitplaatsen 
  • Compartementen van 6 zitplaatsen
  • Grote bagage-opbergmogelijkheden
  • Multifunctionele tafels
  • Restaurant en bistro beschikbaar
  • Eén stopcontact per twee zitplaatsen
  • WiFi (in sommige treinstellen) 

Houd er rekening mee dat alle treinoperatoren verschillende voordelen hebben en dat geen enkel ticket in de 1e of 2e klas in Europa hetzelfde is. 

Wat is de Travel Diary?

Dit Reisdagboek wordt bij uw ticket geleverd en is het document dat uw reisdagen bijhoudt. Voordat je aan boord gaat van een trein of boot, moet je jouw reisplannen voor dat specifieke traject invullen met een zwarte of blauwe pen (geen potloden toegestaan). Een reiziger die dit niet heeft ingevuld kan een boete krijgen tot 200 euro in lokale valuta. 

Kan ik een Interrail One Country Pass kopen bij KILROY?

Op dit moment kunnen wij geen Interrail One Country Pass aanbieden. 

Wat is de meest populaire Interrail Pass?

Over het algemeen zijn de Global Passen de meest populaire Interrail passen, die geven je ongelimiteerd toegang tot reizen door 33 landen. Van deze Global Passes zijn de volgende het meest populair:

  • 15 reisdagen in 2 maanden
  • 5 reisdagen in 1 maand
  • 15 achtereenvolgende dagen

Bieden jullie kortingen op Interrail passen?

Ja! Jongeren en senioren krijgen meer dan 20% korting op de Interrail Global Passes ten opzichte van de reguliere prijs voor volwassenen. De gereduceerde prijs wordt al getoond bij de keuze van de pas die je nodig hebt. Kies, als je onder de 27 jaar bent, dus voor een Youth pas en de korting zit er automatisch in.  

Bovendien kan iedereen die met een Adult pas reist tot twee kinderen onder de 12 jaar GRATIS meenemen. Ben je onder de 27 jaar, kun je ook altijd voor een Adult Pass kiezen om van dit voordeel te genieten. 

Ik wil mijn startdatum wijzigen, is dat mogelijk?

Nee, het fysieke ticket kan niet gewijzigd worden als het eenmaal is gemaakt. Maar, je bent natuurlijk altijd welkom om jouw reis te starten op elk moment tijdens de geldigheid van jouw pas. Bijvoorbeeld: Jouw pas is geldig tussen 25/12 en 25/01, dan kun je ook prima jouw reis op 27/12 starten, zolang je laatste reisdag maar binnen de geldigheid tot 25/01 valt. 

Plaatsen reserveren

Hoe werkt het reserveren van een plaats?

Aan die uitleg hebben we een hele pagina gewijd - neem hier maar eens een kijkje.

Moet ik een plaats reserveren?

Nee, het moet niet, maar het wordt sterk geadviseerd bij sommige treinen en trajecten. Ook in bepaalde seizoenen (het hoogseizoen van midden mei tot september en andere vakantieperiodes) kan het erg druk zijn en zal een reservering aanbevolen zijn om met jouw gewenste trein mee te kunnen. Je kunt door Europa reizen met enkel regionale treinen, die geen reservering vereisen, maar het zal langer duren en extra stops aan je reis toevoegen (wat zeker niet altijd een slecht iets hoeft te zijn natuurlijk).

We raden je aan om toch een beetje vooruit te plannen en zeker de reserveringen te maken voor het vertrek van jouw reis en het terugkomen van jouw reis, als die reizen meer dan 2 uur duren. 

Kunnen jullie me helpen met het maken van een reservering?

Wij helpen je graag op weg en boeken je eerste zitplaatsreserveringen. Houd er rekening mee dat deze eerste reservering moet worden geboekt voor jouw vertrek.

Op dit moment kunnen we niet al jouw reserveringen boeken en/of volledige reisroutes op maat reserveren, maar we helpen je graag in het mogelijke.

Voor andere zitplaatsen- en nachttreinreserveringen, bekijk onze aparte reserverings-pagina voor meer informatie of download de Rail Planner App.

Kan ik de tickets voor plaatsreserveringen ontvangen via e-mail? 

Ja en nee. In Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Duitsland en de BeNeLux kun je tot drie uur van tevoren een stoelreservering bestellen en deze als e-ticket laten bezorgen. Je kunt hier gebruik maken van het self-service reserveringssysteem of via de Rail Planner App.

Voor stoelreserveringen in andere landen is het een fysiek papieren ticket, en is het helaas NIET mogelijk om je stoelreserveringen als e-ticket te laten bezorgen. Hier dien je minimaal 8 werkdagen voor vertrek van uw trein te reserveren. Wanneer je niet in het hoogseizoen of op de grote, drukkere routes reist, is het kopen van de zitplaatsreservering op het lokale treinstation de makkelijkste en meest comfortabele optie. 

Hoe ver van te voren zou ik een plaats moeten reserveren? 

Het is mogelijk om een plekje op de trein tot 90 dagen (en in sommige gevallen 60 dagen) van te voren te reserveren. 

Tijdens de zomermaanden bevelen we je aan om de reserveringen zo ver mogelijk op voorhand te maken als mogelijk. Zeker als je met een grotere groep mensen reist en je zeker wilt zijn dat je bij elkaar kunt zitten. 

Waarom moet ik betalen voor het reserveren van de plaatsen wanneer ik al een Interrail pas heb betaald?

Met jouw Interrail Pass heb je flexibele toegang tot alle treinen die door de deelnemende vervoerders worden uitgevoerd. Als houder van een pas hoef je alleen de reserveringskosten voor het specifieke traject te betalen, niet het volledige tarief. De kosten voor het reserveren van zitplaatsen variëren sterk, afhankelijk van het land en het type trein dat je neemt.  

Waar kan ik een overzicht vinden van de verschillende treinnetwerken? 

Je kunt hier een volledige map vinden met alle routes. Wanneer je een Interrail pas bij ons koopt, zul je ook een papieren versie van deze map mee in je brievenbus krijgen zodat je die mee kunt nemen op reis.  

Ik ben aan het plannen om enkel in één land te reizen, kan ik hiervoor de Interrail pas ook gebruiken?

Als je op jouw reis van plan bent om slechts in één land te reizen, bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk, dan is een One Country Pass beter geschikt voor jou. Momenteel bieden wij alleen de Global Passes online aan, maar voel je vrij om contact met ons op te nemen en wij zullen je informeren over de mogelijkheden voor de One Country Pass.

Welke documenten moet ik meenemen op mijn reis? 

Het is natuurlijk allereerst belangrijk dat je jouw Interrail ticket mee neemt op reis, ook de Travel Diary moet je bij je hebben (daarop worden al jouw reisdagen genoteerd) en een legitimatiebewijs (bijvoorbeeld jouw paspoort of ID-kaart). Je moet je namelijk ten allen tijde kunnen legitimeren aan de trein conducteur met de naam op het ticket. Als je geen geldig legitimatiebewijs kunt tonen, dan kan het zijn dat je een bekeuring krijgt of dat je op de trein geweigerd wordt. 

Wanneer je reist op een route waar je een plaats moet reservering, moet je ook de reservering kunnen tonen aan de conducteur.

Ik ben 18 jaar oud en ik heb gehoord dat ik een gratis Interrail ticket kan krijgen?

Sinds 2018 biedt de EU gratis Interrail passen aan aan jongeren die 18 jaar worden, dat programma heet DiscoverEU. Maar, om in aanmerking te komen moet jij je eerst aanmelden voor het programma en zijn er enkele voorwaarden voor jouw reis. Je kunt er hier meer over lezen.  

Kan ik reizen met een Interrail Pass in het land waar ik woon?

De Interrail Pass is niet geldig voor binnenlandse reizen in eigen land, maar kan wel worden gebruikt voor grensovergangen wanneer op reis vertrekt en wanneer je terug komt van jouw reis. Jouw reis moet dan uiteraard wel binnen de geldigheidsduur van de Pass en bij vertrek uit het land waar je woont in die ene reisdag ook de grens over gaan. 

Voorbeeld: Als je in Amsterdam (Nederland) woont, kun je met je Interrail Pass naar Gent (België) reizen, ervan uitgaande dat je de grens op die eerste reisdag oversteekt en niet in Nederland blijft.

Hebben jullie een app?

We raden je aan om de officiële Rail Planner App te downloaden, daarin staat alle informatie die je nodig hebt onderweg voor een fantastisch Interrail avontuur.

Wat moet ik doen wanneer één van mijn treinen wordt geannuleerd? 

Ga naar het loket op het station en zij zullen je helpen met informatie en begeleiding volgens de Europese Passagiers Rechten. 

Kan ik mijn Interrail Pass kopen bij mijn lokale KILROY shop?

Ja, dat kan! Je kunt het aankopen in de KILROY shop bij jouw in de buurt, en het fysieke ticket zal naar een ophaalpunt bij jouw in de buurt worden toegestuurd vanuit ons hoofdkantoor. 

Mijn Interrail Pass heeft een incorrect paspoort nummer, omdat ik een nieuw paspoort heb gekregen sinds ik mijn bestelling heb gedaan. Wat moet ik nu doen? 

Indien je vanaf het moment van aankoop tot aan jouw vertrek een nieuw paspoort hebt ontvangen, neem dan zowel het oude als het nieuwe paspoort mee op uw reis. Je kunt bij het aanvragen of ophalen van je nieuwe paspoort jouw oude paspoort mee terug vragen, het oude paspoort zal dan ongeldig gemaakt worden en aan je mee terug gegeven worden. 

Jouw Interrail Pass wordt gecontroleerd met jouw legitimatie, en in dit geval jouw oude en nieuwe paspoort.

Hoe veilig zijn mijn eigendommen in de trein, zijn er lockers? 

Er zijn geen kluisjes standaard aanwezig, maar er is altijd wel ruimte voor jouw bagage. Je dient altijd je eigen bagage in de gaten te houden en waardevolle spullen dicht bij je te houden, denk bijvoorbeeld eens aan een moneybelt of stop spulletjes onder jouw kussen of in het hoeslaken als je in een nachttrein slaapt (niet vergeten bij het uitstappen natuurlijk).

Om diefstal te beperken en de veiligheid te verhogen zijn alle wagons van de nachttreinen 's nachts op slot. Bijvoorbeeld: als je in een nachttrein zit en je slaapt in een compartement en jouw vriendin zit in de volgende wagon, dan kun je niet naar de volgende wagon lopen, omdat de deur meestal na middernacht, wanneer het restaurant & caféwagon gesloten is, op slot gaat.

Hoe werkt het met bagage op de treinen? 

In tegenstelling tot luchtvaartmaatschappijen is er over het algemeen geen grootte- of gewichtslimiet voor bagage in Europese treinen - of in een handvol gevallen waar dat technisch wel het geval is, is het in de kleine lettertjes en vrij royaal en in de praktijk geeft niemand er iets om en zal niemand je tassen wegen of meten.

We willen je wel aanraden om bij een Interrail-avontuur in Europa een goede stevige rugzak te gebruiken in plaats van koffers en trolleys. En probeer het gewicht, voor je eigen gemak, zo laag mogelijk te houden. Dat kan maar schelen als je van de trein naar je verblijfplaats moet stappen. 

Is er in één van de landen waar Interrail opereert een visumplicht? 

Burgers en inwoners van de EU hebben geen visum nodig om binnen de EU-landen te reizen.

Er zijn enkel regels in de Balkan en Turkije.  Een e-visa voor drie maanden met meerdere binnenkomsten binnen 90 dagen kost ongeveer 35 EUR en kan hier eenvoudig online worden aangevraagd: https://www.evisa.gov.tr/en/

Hebben nachttreinen douches en toiletten?

Ja. Soms heeft een slaapruimte zelfs een ensuite badkamer, maar daar betaal je dan ook wat meer voor.

Moet ik een slaapzak mee nemen op een slaaptrein?

Nee, dat is niet nodig. Alle nacht- en slaaptreinen zullen bedlinnen voor je hebben om te gebruiken. Normaliter is in een slaapcabine je bed al voor je opgemaakt, maar slaap je in een gedeeld slaapcompartiment dan moet je vaak wel je eigen bed op maken (maar het linnen wordt dan dus wel voorzien).

Hebben alle treinen WiFi?

Nee. Meer en meer vervoerders hebben een snel en gratis WiFi netwerk op hun trein voorzien op langere routes, er zijn ook vervoerders die hun eigen entertainment portals hebben waarop je spelletjes kunt spelen, tv kunt kijken, magazines en kranten kunt lezen in meerdere talen. 

Hebben alle treinen airconditioning of ventilatoren? 

Helaas niet. Maar oude treinen zoals in de Balkan hebben altijd ramen die je naar beneden kunt doen voor een beetje frisse lucht.

Toegankelijkheid

Ik zit in een rolstoel, kan ik ook Interrailen?

Ja, dat kan je zeker! De meeste West-Europese landen beschikken over hulpmiddelen voor het in- en uitstappen van de trein. Bij het nemen van een Interrail met een rolstoel moet echter wel enige extra planning worden overwogen, maar over het geheel genomen is dit geen probleem. 

Verzending en retouren

Ik vertrek binnen enkele dagen, kunnen jullie mij de Interrail pas online toesturen? 

Helaas niet. Het Interrail ticket is een fysiek papieren ticket dat uitgeprint zal worden met jouw persoonlijke informatie, die je ook mee moet brengen wanneer je op reis gaat (legitimatie). We proberen het ticket zo snel mogelijk bij je te bezorgen, maar je zult het normaliter in 2-5 werkdagen in huis hebben. 

NB: De startdatum van jouw reis, zal daarom altijd 10 dagen in de toekomst moeten liggen vanaf het moment van bestellen. 

Wanneer kan ik mijn tickets in de post verwachten? 

We beginnen met de verwerking van jouw bestelling zodra we jouw betaling binnen hebben gekregen. Alle bestellingen worden normaal gesproken binnen 1-2 werkdagen verwerkt. Alle pakketten worden met track & trace en snelle verzending door DHL naar je verstuurd. Je dient deze dan binnen 2-5 werkdagen te ontvangen. Het pakket wordt afgeleverd bij een ophaalpunt bij jou in de buurt. Je krijgt uiteraard bericht als het geleverd is en je moet altijd een identiteitsbewijs meenemen om het pakket op te halen.

Ik zal mijn plaats reservering toch niet gebruiken, kan ik het gerefund krijgen? 

Over het algemeen kun je een refund krijgen over jouw plaats reservering wanneer:

  • Wij bij KILROY de plaats hebben gereserveerd;
  • De kosten per plaats reservering meer was dan 25 EUR;
  • Wij jouw aanvraag tot een refund hebben ontvangen minstens 2 werkdagen voor de reis aan zou vangen van jouw plaats reservering;
  • Het ticket is gemarkeerd met ongebruikt - je kunt dit laten doen bij het lokale treinstation minstens een dag voor vertrek. 

Het bedrag dat we je dan kunnen teruggeven hangt af van het ticket type en de vervoerder. Wij zullen het bedrag direct terugstorten naar de creditcard die je hebt gebruikt om in eerste instantie te betalen. 

We geven geen geld terug voor service fees. 

NB: Wees erop bedacht dat Eurostar-treinen geen refunds accepteren. 

Waarom moet ik betalen voor het verzenden van mijn pas?

Een Interrail Pass is een fysiek papieren kaartje dat je aan de conducteur moet laten zien. Omdat het een waardedocument is, sturen we alle pakketten met tracking via DHL, zodat we er zeker van zijn dat jij het ticket op een snelle en veilige manier ontvangt. De prijs van de verzending is afhankelijk van onze verzendkosten en wordt altijd getoond op de afrekenpagina.

Kan ik mijn Interrail pas afhalen bij mijn lokale KILROY shop?

Helaas momenteel niet, alle tickets worden geprint in ons hoofdkantoor in Kopenhagen. 

Kan ik mijn Interrail pas on the go verlengen of upgraden met meer reisdagen?

Helaas niet. Contacteer ons met jouw specifieke vraag en we helpen je graag zo goed als we kunnen. 

alt

Stel je eigen reis samen

Wil je op eigen manier aan je Interrail avontuur beginnen door Europa? Dat doe je zo: 

  1. Jij stelt je droomreis samen
  2. Wij onderzoeken de beste opties
  3. Je krijgt persoonlijke feedback van een reisexpert 

We bekijken of je reis mogelijk is, helpen je jouw budget maximaliseren en delen je onze beste reistips. Het is volledig gratis en zonder aankoopverplichting!

Begin met plannen

Kilroy.OutdatedBrowserBox.Text Kilroy.OutdatedBrowserBox.LinkText

Oeps! De pagina waar je naar op zoek was, bestaat niet meer. Misschien vind je het op deze pagina?